Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.

Vihkiminen

Vihkipaikka ja -aika sekä vihkipappi ja -kanttori sovitaan seurakuntakanslian kanssa. Jos vihkimiseen on vielä aikaa, voidaan pappi ja kanttori ilmoittaa vasta lähempänä ajankohtaa.

Kirkollinen avioliittoon vihkiminen toimitetaan kirkossa, seurakuntakeskuksen kappelissa, kodissa tai muussa sopivaksi katsotussa paikassa. Pietarsaaren seurakuntayhtymän alueen suosituin vihkikirkko on Pedersören kirkko, jossa on kesäkuukausina useampi vihkiminen joka lauantai. Pietarsaaren kaupunginkirkko on myös suosittu.

Koronatilanne voi vaikuttaa vihkisen osanottajamäärään ja paikkaan. Voit tarkistaa mahdolliset rajoitukset täältä.

Musiikista sovitaan kanttorin kanssa vähintään kuukautta ennen tilaisuutta. Toimituksessa käytetään siihen sopivaa musiikkia.

Avioliitonesteidentutkinta eli "kuulutukset" tehdään morsiamen tai sulhasen kotiseurakunnan kirkkoherranvirastossa/ keskusrekisterissä tai maistraatissa. Sen voi tehdä myös netissä osoitteessa esteidentutkinta. Esteettömyystodistus on voimassa neljä kuukautta, joten sen voi hankkia hyvissä ajoin. Todistus on pyydettävä viimeistään viikkoa ennen vihkimistä.

Vihkimisen toimittavan papin kanssa sovitaan vihkiharjoituksista ja keskustelusta ennen vihkimistä. Pappi ottaa teihin yhteyttä sopiakseen tapaamisajankohdasta.

"Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä." (1 Kor. 13:4)

Häätilaisuuden musiikki

Häätilaisuuden musiikin suunnittelu ja yhteydenpito kanttoriin on hyvä aloittaa varhaisessa vaiheessa. Mikäli häihin halutaan jotain vähemmän käytettyä musiikkia, on kanttorille hyvä jättää riittävästi aikaa valmistautua tilaisuuteen. Myös loma-ajat on otettava huomioon.

Vihkitilaisuudessa on alku- ja loppumarssi ja vihkivirsi sekä haluttaessa laulu- tai instrumenttimusiikkia. Vihkitilaisuuden musiikki tukee toimituksen luonnetta ja sisältöä.

Sopivia häämarsseja mietittäessä on hyvä huomioida musiikin soveltuvuus kirkkoon ja vihkitilanteen jumalanpalvelusluonteeseen. Kaikki musiikki ei ole kirjoitettu uruilla soitettavaksi ja näin vaikkapa orkesteriteoksen luonne ja sävy voi muuttua olennaisesti, jos se soitetaan uruilla.

Uusimmista suosikkikappaleista ei ole saatavissa nuotteja tai ne ovat vaikeasti jäljitettävissä, ja tämä on otettava huomioon musiikkia valittaessa. Kanttori auttaa mielellään musiikin valinnassa. Tapana on, että erikoistoivomusten kohdalla vihkipari hankkii toivomansa kappaleen nuotit itse.

Esimerkkejä häämarsseista

•   Melartin: Juhlamarssi
  •   Mendelssohn: Häämarssi
  •   Kuula: Häämarssi
  •   Elgar: Pomp and circumstance
  •   Bach: F-duuri preludi
  •   Bach: C-duuri preludi
  •   Bach: g-molli preludi
  •   Beethoven: Jumalan kunnia luonnossa
  •   Händell: Water musik: Air
  •   Pachelbel: Canon in D
  •   Kokkonen: Hääsoitto
  •   Clarce: Trumpet Voluntary
  •   Hakanpää; Kesäfanfaari

Vihkivirreksi sopii useimmat virsikirjan virret. Netistä löytyy virsikirja, josta voi etsi mieluisia virsiä. Usein virreksi valitaan itselle mieluinen ja tuttu virsi. Näitä löytyy esimerkiksi numeroista 238 – 241, 462, 517, 571, 816-824.

Esimerkkejä vihkitilaisuuteen sopivista lauluista

• Erkkilä: Suurin niistä on rakkaus
  • Franck: Leivästä enkelten/Panid angelicusKirkkomäki: Häälaulu
  • Laaksonen: Rakkauden liekki
  • Maasalo: Tuhansin kielin
  • Salminen: Tuulien teitä
  • Elokas: Herra kaiken onnen tuoja
  • Tikka: Armolaulu
  • Viitanen: Rakkauden käsky

Pietarsaaren suomalaisen seurakunnan kanttori Mirkkalea Konttila   p. 040 3100 434, sp. mirkkalea.konttila@evl.fi

Vihkisormus

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa