Rippikoulu

"Rippikoulu on seikkailu jonka voi kokea vain kerran"

Rippikoulu on kirkon kasteopetusta. Se liittyy kristittynä olemiseemme, elämiseemme ja meille lahjoitettuun elämään Jumalan yhteydessä.

Mitä tämä elämä on, kuka Jumala on, kuka minä olen, entä mitä kaste merkitsee tai usko, rukous, anteeksiantamus, rakkaus. Ne ovat yhtälailla nuorten kuin vanhempien kysymyksiä. Näitä elämänkysymyksiä pohdimme rippikoulussa.

Rippikoulu päättyy konfirmaatiomessuun kotikirkossamme. Se on Jumalan siunauksen juhla yhdessä kotiväen ja koko seurakunnan kanssa.

Milloin rippikouluun?

Useimmin rippikoulu käydään Suomessa sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Ilmoittautuminen on edellisen vuoden syksynä. Seurakunta lähettää kutsun rippikouluun kaikille seuraavana vuonna 15 vuotta täyttäville seurakunnan jäsenille. Ilmoittautumislomake julkaistaan myös kotisivuillamme.

Jos lapsi on mennyt 6-vuotiaana kouluun ja rippikoulun haluaa käydä samaan aikaan luokkakavereiden kanssa, voi rippikoulun käydä vuotta myöhemmin.

Rippikoulun käyminen muualla

Rippikoulun voi käydä voi myös toisessa seurakunnassa. Pietarsaaressa on tavallista, että suomalaiseen seurakuntaan kuuluva nuori käy rippikoulun ruotsalaisessa seurakunnassa ja toisin päin. Seurakuntaa ei tarvitse tämän vuoksi vaihtaa. Ota yhteyttä rippikoulun järjestävään seurakuntaan ja tiedustele lisää!

Moni rippikouluikäinen käy myös  järjestön rippikoulun. Seurakuntaan tutustuminen järjestetään tällöin omassa seurakunnassa.

Rippikoululeirien onnistumisperiaatteet Pietarsaaren suomalaisessa seurakunnassa

Yhteiset pelisäännöt on laadittu työrauha, järjestyksen ja turvallisuuden säilyttämiseksi rippikoululeirillä Pietarsaaren suomalaisessa seurakunnassa ja Merilän leirikeskuksessa. Nämä säännöt ovat voimassa leirijaksolla ja myös yhteisissä rippikoulukokoontumisissa ennen leirijaksoa.

Rippikoulu on vapaaehtoinen. Meistä on mukavaa, että olet päättänyt osallistua siihen. Toivomme, että oma valintasi näkyy myönteisenä osallistumisena ja sitoutumisena rippikouluun. Rippikoulusi on ainutkertainen. Aseta siis yhteiset kokoontumiset muiden menojesi edelle. Kaikki kokoontumiset ovat tärkeä osa rippikoulua ja siksi ne ovat pakollisia. Mikäli et pääse oman rippikouluryhmäsi kokoontumisiin, joudut korvaamaan käynnin. Korvaaminen tapahtuu toisen rippikouluryhmän mukana.

Pääsääntöisesti leirijaksolta ei ole mahdollista poistua. Tämä siksi, että jokainen leiriläinen omalla persoonallaan vaikuttaa leirin kulkuun eli sen onnistumiseen. Poikkeuksena sairastuminen ja kirkolliset toimitukset.

Tupakkatuotteet Rippikoulumme ovat savuttomia, kuten laki vaatii. Tupakointi (myös sähkötupakka) ja nuuskaaminen ovat kiellettyjä leirialueella ja seurakunnan tiloissa.

Päihteet Alkoholin ja muiden huumaavien aineiden hallussapito tai käyttö on kielletty. Myöskään energiajuomia ei sallita leirillä.

Käyttäytyminen Rippikoululeirillä on tietty päiväohjelma, jota noudatetaan. Yöohjelmaamme kuuluu nukkuminen. Lisäksi noudatamme Jeesuksen ohjetta: kohtele leirikaveriasi niin kuin toivot, että sinua kohdellaan.

Puhelin Nuorella saa olla mukana puhelin ja kuulokkeet. Yhteisen ohjelman aikana puhelin on äänettömänä tai suljettuna omassa huoneessa. Leiriohjelmassa ajoitamme kännykän käytön vapaa-aikaan.

Mikäli nuori rikkoo sääntöjä, käyttäytyy toistuvasti huonosti tai häiritsevästi, otetaan yhteys vanhempiin. Jatkuva sääntöjen rikkominen johtaa nuoren poistamiseen leiriltä, poikkeuksena tupakointi ja päihteet. Niiden takia joutuu välittömästi pois leiriltä. Leirin keskeytyessä nuori voi jatkaa rippikoulua yksityisopetuksessa myöhemmin, jolloin konfirmaatiopäivä siirtyy.

Leiriltä poistaminen tai leirin keskeyttäminen on äärimmäinen toimenpide. Silloin vanhemmat/huoltajat vastaavat matkakuluista eikä leirimaksua palauteta.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen