Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Ihmeellisiä ovat sinun tekosi, minä tiedän sen.

Ristiäiset eli kastejuhla

Kaste on lapsen ensimmäinen oma juhla. Kasteessa lapsi otetaan seurakunnan ja kirkon jäseneksi. Kaste on kristittynä olemisen perusta, liitto Jumalan ja ihmisen välillä. Muut kirkolliset toimitukset perustuvat kasteeseen.

Lapsen nimi tulee ilmoittaa väestörekisteriin kolmen kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Mikäli vanhemmat haluavat lapselleen kasteen, se tulee toimittaa ilman tarpeetonta viivytystä. Lapsia voidaan kuitenkin kastaa kaikenikäisinä.

Kasteen voi saada myös aikuisiällä. Nuoren ja aikuisen kasteeseen on kirkollisten toimitusten kirjassa oma kaavansa.

Kastejuhlasta sopiminen

Kastejuhlasta voi sopia ottamalla yhteyttä seurakuntakansliaan, os, Ebba Brahen puistikko 2, Pietarsaari, puh. 040 310 0430, ma, ti, to, pe klo 9-14 ja ke klo 11-16.

Kun kasteen ajankohta on sovittu, ottaa pappi teihin yhteyttä sopiakseen tapaamisesta ennen kastetta. Tapaamispaikka on mieluiten seurakuntakeskuksessa. Tapaamisessa keskustelemme kasteesta, juhlan järjestelyistä sekä tulemme tutuiksi toisillemme.

Kasteen ajankohta ja paikka

Kaste voidaan toimittaa kirkossa, toimituskappelissa, kotona tai muussa sopimassamme paikassa. Kaste tulee toimittaa kolmen kuukauden kuluessa lapsen syntymästä.

Sopimalla kastetoimituksesta hyvissä ajoin kasvaa mahdollisuus saada tilaisuus haluamallenne päivälle. Ottakaa siis yhteyttä mieluiten pari-kolme viikkoa ennen kastetta.

Lauantaisin toimitetaan kasteet klo 15 jälkeen, sillä päiväsaika on varattu siunaus- ja muistotilaisuuksille.

Kaste voidaan toimittaa myös seurakunnan jumalanpalveluksen yhteydessä sunnuntaisin klo 10. Tällöin seurakunta on läsnä toivottamassa uuden jäsenen tervetulleeksi ja pyytämässä Taivaan Isän siunausta lapselle ja vanhemmille.

Poikkeustilanteessa kasteen lykkääminen yli kolme kuukautta voi olla välttämätöntä. Siinä tapauksessa voitte täyttää nimitiedot rekisteröintilomakkeeseen, allekirjoittaa sen ja lähettää osoitteeseen  Digi- ja väsestötietovirasto / Nimen rekisteröinti. Kanavapuistikko 1, 68600 Pietarsaari

Ilmoittakaa tästä myös seurakunnalle kasteen lykkäämisestä.

Kastepuu

Pietarsaaren kirkossa on kastepuu, johon ripustetaan Pietarsaaren suomalaisessa ja ruotsalaisessa seurakunnissa kastettujen vauvojen kastelehdet. Kastelehteen on kirjoitettu kastetun vauvan etunimet sekä kastepäivä.

Lehti kiinnitetään kastepuuhun kasteen jälkeen samalla kun kastetun nimi luetaan kirkossa ja hänen puolestaan rukoillaan. Kastelehden voi ripustaa kastepuuhun kastetun läheinen, esimerkiksi isä, äiti, kummi, isovanhempi tai sisarus. Mikäli kastetun perheenjäseniä ei ole mukana jumalanpalveluksessa tai sitä ei haluta ripustaa itse, kastelehden ripustaa kirkon työntekijä.

Vuoden aikana kastetut ja heidän läheisensä kutsutaan seuraavana vuonna alkuvuodesta perhemessuun, jossa perhe saa oman kastelehtensä mukaansa.

Kummien valinta ja tehtävät

Kummius on kirkon ja vanhempien antama luottamustehtävä.

Kummiksi voi valita henkilön, joka

• kuuluu luterilaiseen kirkkoon
  • on käynyt rippikoulun ja
  • on konfirmoitu.

Pääsääntöisesti kastettavalla, myös aikuisella kastettavalla, tulee olla ainakin kaksi kummia. Kaste voidaan kuitenkin toimittaa erityisistä syistä, vaikka kastettavalla olisi vain yksi kummi. Toisaalta kummien määrälle ei ole ylärajaa. Uusien kummien lisääminen on mahdollista poikkeustapauksissa lomakkeella, jonka saa seurakuntakansliasta.

Päätökset ainostaan yhden kummin nimeämisestä sekä kummien lisäämisestä kasteen jälkeen tekee oman seurakunnan kirkkoherra. Kummiutta ei voi vaihtaa eikä ottaa pois kastetilaisuuden jälkeen.

Kummeista tarvitaan rekisteröintiä varten nimi ja henkilötunnus. Ulkomaalaisista kummeista tarvitaan nimi, syntymäaika, kotiseurakunnan nimi, uskontokunta, paikkakunta ja maa. Kummeja koskevat tiedot kannattaa selvittää jo ennen kuin ottaa seurakuntaan ja pappiin yhteyttä.

Kastemalja, Pietarsaaren kirkko

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä