Virsirunoilija Niilo Rauhala Pietarsaaressa

rauhala-3_THUMB.jpg

Rauhala valmistui vuonna 1963 Teologian kandidaatiksi ja toimi seurakuntapappina ja sairaalateologina. Rauhala on toiminut myös raamatunkäännöskomiteassa sekä Suomen kirkon virsikirjakomiteassa. Kittilässä syntynyt Rauhala on säilyttänyt paikkansa yhtenä Suomen suosituimmista runoilijoista vuosikymmenten ajan.

Niilo Rauhala (s.1936) on ollut koko kirjoittamisen aikansa sikäli harvinainen runoilija, että hänen kirjansa on koko ajan myyty loppuun. Rauhala on saanut kirjallisuuden valtionpalkinnon vuosina 1974 ja 1988. Hänet on myös palkittu Kirkon kirjallisuuspalkinnolla, Kemin kaupungin taidepalkinnolla sekä Pro Finlandia – mitalilla

Niilo Rauhalan runoissa liikutaan usein luonnossa ja teoksista välittyy vahva hengellinen sanoma. Leikkimielisyys ja huumori ovat myös lyriikan keskeisiä elementtejä. Ensimmäinen runokirja, Tähän päättyy kesä, julkaistiin vuonna 1967. Hänen tuotantoonsa kuuluu mm yli 20 runokirjaa.

Niilo Rauhala vierailee Pietarsaaressa sunnuntaina 23.10. klo 10 alkaen ensin messussa Pietarsaaren kirkossa, jossa hän saarnaa. Seurakuntakeskuksella (Ebba Brahen puistikko 2) keittolounaan jälkeen hän kertoo virsirunoudestaan ja niiden syntyjuurista, jonka lomassa lauletaan hänen kirjoittamiaan Virsiä ja lauluja. Kaikki ovat sydämellisesti tervetulleita mukaan!

2016-09-15 13:16:01.0