Aleppon kellot

kallion kellot.png

Pietarsaaren kaupunginkirkon kellot soivat Syyrian sodan ja Aleppon uhreille päivittäin perjantaista lähtien YK:n päivään 24.10 saakka.  Kirkonkellot soittavat saattokelloja joka päivä kello 17.00.

YKn päivänä soitetaan Aleppon kelloja viimeistä kertaa. Kellojen soiton yhteydessä klo 17 lyhyt rukous rauhan puolesta. Sään salliessa ulkona kellotapulin vieressä kirkon pihalla. Kaksikielinen.

Aloite kellojen soittamisesta lähti Helsingistä Kallion seurakunnasta ja lukuisat kirkot ympäri Suomen ovat ottaneet haasteen vastaan.

Kellojen soitolla pyritään osoittamaan myötätuntoa Syyrian sodan ja erityisesti Aleppon pommitusten uhreille. Sotilaskohteiden sijaan on pommitettu muun muassa sairaaloita ja muita siviilikohteita. Kellojen soitto ei ole viesti siitä, että maailmassa ei olisi muuta surua tai että Syyrian tilanne olisi ainoa maailmassa tapahtuva paha. Kyse on ajankohtaisen kärsimyksen huomioiminen tilanteessa, jossa ratkaisua konfliktiin ei ole näköpiirissä. Kellot soivat niille lapsille ja aikuisille, joita viattomina menehtyy sodan keskellä.

Saattokellojen soitto päättyy 24.10. YK:n päivänä, joka on myös rauhan,ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivä.

Lisätietoja:Kirkkoherrat Lotta Endtbacka suom.srk (0403100431) ja Bo-Göran Åstrand sv.förs. (0403100411)

Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Yle: Jo yli 100 kirkkoa eri puolilta Suomea soittaa kelloja Aleppon uhreilleLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kallion seurakuntaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Halutessaan voi auttaa myös pienellä kolehdilla. Pietarsaaren suomalaisen seurakunnan Oma kampanja Aleppoon Kirkon Ulkomaanavun kautta löytyy täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä .

Fri Oct 14 10:00:01 EEST 2016