Aki Koskisen taidetta seurakuntakeskuksen aulassa

Aki Koskisen maalaus Hiljaisessa yössä

Aki Koskinen: Hiljaisessa yössä

Pietarsaarelaisen kuvataiteilija Aki Koskisen taidenäyttely ”Sisäinen maisema valoa ja pimeyttä” on esillä seurakuntakeskuksen aulassa.

Viime vuosina Aki Koskinen on työskennellyt pääasiallisesti tiettyjen teemojen parissa. Työskentelyn keskiössä ovat olleet valaistut koivut mustassa ja määrittelemättömässä paikassa, sekä muoto- että omakuvat.

Työtavassaan hän hakeutuu lopulta todellisten seikkojen, todellisuuden havaintojen äärelle.

- Maalaukseni rakentuvat vastakohtien vuoropuhelussa, tutkiskellen niin syviä varjoja kuin valaistuja kohokohtia. Sisäinen tuntematon maailma lainaa ulkopuoleltaan valossa näkyviä havaintoja. Niitä maalaamalla syntyy kuva, ja kuvaan sanoma.

Koskinen pyrkii kuvillaan välittämään sanoman, joka ikään kuin etsii itselleen visuaalista muotoa. Kyse on näkyväksi tekemisestä.

- Kasvot ovat mielenkiintoisia tutkiskella, ne ovat meillä jokaisella omamme, ja ilmaisevat sielullisia ominaisuuksiamme.

- Koivujen maalaaminen on lyhykäisesti sanottuna lähtöisin visiosta, jollaisen näin tilassa jossain unen ja todellisuuden välillä.

Maalaaminen on omanlaisensa pyrkimys ymmärtää elämää, jossa inhimilliselle läsnäololle ei oikeastaan ole etukäteen annettua hahmoa, Aki Koskinen miettii. Maalausta ei ole välttämättä aina helppoa ymmärtää, mutta toisinaan se voi kysyä sinulta omasta itsestäsi, kun annat sille mahdollisuuden esitellä itsensä sinulle. Vailla katselijan vastakaikua maalaus ei herää eloon. Maalauksella voi olla avoin ovi sitä katselevan sisimpään.

Aki Koskinen on valmistunut kuvataiteilijaksi ammattikorkeakoulu Noviasta 2015. Hän on pitänyt ja ollut mukana yhteisnäyttelyissä sekä Suomessa että ulkomailla.

Hänen taiteellista työskentelyään tukee Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Pohjanmaan rahasto.

Näyttely on esillä seurakuntakeskuksen aulassa 31.10. saakka.

2022-09-05 12:44:00.0