Mozartin rakastettu siulunmessu esitetään Pietarsaaressa

Wasa Sinfonietta esittää Mozartin sielunmessun Pedersören kirkossa 30.10.

Wasa Sinfonietta

Wasa Sinfonietta ja Kamarikuoro Canticum Maris esittävät Wolfgang Amadeus Mozartin suositun Requiemin 30. lokakuun viimeisenä viikonloppuna Vaasassa ja Pietarsaaressa. Teoksen johtaa Ville Mankkinen.

Neljälle solistille, kuorolle ja orkesterille sävelletty sielunmessu esitetään pääosin vaasalaisten musiikinharrastajien voimin. Ville Mankkisen johtama Wasa Sinfonietta on sinfoniaorkesteri, jossa soittaa noin 30 musiikinharrastajaa. Tässä konsertissa Wasa Sinfoniettaa avustaa Vaasan suomalaisen seurakunnan vaskiyhtye Vaasa Brass. Canticum Maris on Vaasan suomalaisen seurakunnan kamarikuoro, jossa laulaa lähes 50 kokenutta kuorolaulajaa. Kuoroa ja Vaasa Brassia johtaa Tarja Viitanen.

Teoksen solisteina esiintyvät Monica Heikius, Johanna Välimäki, Mika Nisula ja Jaakko Yrjänä.
Sopraano Monica Heikius toimii kanttorina Vaasan ruotsalaisessa seurakunnassa ja altto Johanna Välimäki on Vaasan suomalaisen seurakunnan kanttori. Mika Nisula on laajalti tunnettu, kansainvälisestikin menestynyt tenori, ja baritoni Jaakko Yrjänä on uusi, lahjakas laulaja Vaasasta.

Requiemin esitys Pietarsaaressa on sunnuntaina 30.10. klo 18 Pedersören kirkossa.

Suuren säveltäjän viimeinen teos

Requiem kuuluu Mozartin tunnetuimpiin teoksiin, vaikka säveltäjä ehti itse säveltää vain osan teoksesta valmiiksi ennen äkillistä kuolemaansa joulukuussa 1791. Sielunmessun viimeistelivät Mozartin oppilaat hänen kuolemansa jälkeen. Requiem on edelleen erittäin suosittu kirkkomusiikkiteos, jota esitetään eri puolilla maailmaa. Teoksen teemoja on käytetty paljon elokuvien, tv-ohjelmien ja mainosten musiikkina, joten siinä on tuttuja elementtejä myös niille ihmisille, jotka eivät harrasta klassista musiikkia.

Miloš Formanin vuonna 1984 ohjaama Amadeus-elokuva toi tunnettuutta Mozartille ja hänen sielunmessulleen maailman laajuisesti myös muiden kuin musiikinharrastajien parissa. Kaikki elokuvan nähneet muistavat musiikin lisäksi varmasti myös Tom Hulcen esittämän löyhämoraalisen mutta musiikillisesti neron Mozartin kikattavan naurun.

Requiemin ympärille punottiin elokuvassa pahaenteinen juoni, jonka mukaan säveltäjä Antonio Salieri tilasi teoksen Mozartilta aikeinaan esittää se omanaan ja myös avittaa Mozartin kuolemaa. Tämänhetkisen käsityksen mukaan teoksen kuitenkin tilasi kreivi Walsegg, joka halusi esittää sen omana sävellyksenään kuolleen vaimonsa muistoksi.

Herkkää, dramaattista ja mukaansatempaavaa musiikkia

Sielunmessu noudattaa pääsääntöisesti samaa kaavaa kuin katolinen messu, jossa rukoillaan edesmenneiden puolesta. Myös Mozartin requiemissa ovat muista sielunmessuista tutut osat Introitus, Kyrie, Sequentia, Offertorium, Sanctus, Benedictus ja Agnus dei.

Jokainen Requiemin osa on hyvin erilainen riippuen siitä, pyydetäänkö ikuista lepoa ja armoa, lauletaanko vihan päivästä vai ylistetäänkö Jumalan kunniaa. Tämän takia requiemit ovat monipuolisia ja monesti myös vaativia teoksia sekä soittajille että laulajille.

Mozartin Requiemissa vaihtelevat dramaattiset ja kohtalokkaat sekä suunnattoman kauniit ja herkät melodiat. Requiemia kuunnellessaan jokainen pystyy päättelemään musiikin kielestä, millainen osa messusta on menossa, vaikka ei messukaavaa osaisikaan. Tästä konsertista on lähes mahdotonta lähteä kotiin ilman, että musiikki soi päässä vielä pitkään.

Esiintyjistä

Wasa Sinfonietta on vaasalainen sinfoniaorkesteri, jonka jäsenistöön kuuluu noin 30 musiikinharrastajaa. Mukana on opiskelijoita, työikäisiä ja eläkeläisiä.  Wasa Sinfonietta harjoittelee kerran viikossa Vaasan kaupungintalon upeassa juhlasalissa ja konsertoi säännöllisesti. Orkesteri toimii Vaasan Orkesteriyhdistys ry:n alaisuudessa. Vaasan Orkesteriyhdistyksen orkesteritoiminta on jatkunut jo yli 90 vuotta. Orkesterin kapellimestarina ja taiteellisena johtajana toimii Ville Mankkinen.

Kamarikuoro Canticum Maris on vuonna 2020 perustettu Vaasan suomalaisen seurakunnan kuoro. Kuoroa johtaa Dir. Mus. Tarja Viitanen. Nuoresta iästään ja pandemiasta huolimatta Canticum Maris on osoittautunut vahvaksi ja osaavaksi kuoroksi. Tänä vuonna Requiem ja kesällä 2022 esitetty Haydnin Vuodenajat-oratorio täyttävät hyvin tavoitteet suurten kirkkomusiikkiteosten esittämisestä. Canticum Maris on jo ehtinyt esiintyä useissa Ylen radio- ja tv-lähetyksissä.

Suuret kuoroteokset ja vaativa a cappella-ohjelmisto kehittävät nopeasti osaavaa kuoroa. Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu mm. konserttimatka Ruotsiin syksyllä 2023 ja osallistumisia kuorofestivaaleihin Suomessa ja ulkomailla.

Vaasa Brass, Vaasan suomalaisen seurakunnan vaskiyhtye avustaa Wasa Sinfoniettaa tässä konsertissa. Yhtye on perustettu vuonna 2020 ja sitä johtaa Dir.Mus. Tarja Viitanen.

2022-10-07 10:29:55.0