Jumalanpalvelus televisioidaan Pietarsaaresta

Lotta Endtbacka kirkossa

Jumalanpalvelus televisioidaan Pietarsaaresta

"Täyttä kirkkoa ja laulavaa seurakuntaa on ilo näyttää koko Suomelle", totesi tammikuun alussa Ylen kuvaustiimi ohjaajan johdolla, kun he kävivät tutustumassa Pietarsaaren kaupunginkirkkoon.  Jumalanpalveluksen suunnittelu alkoi jo syksyllä, kun Kirkon tiedotuskeskuksesta tiedusteltiin, voisiko Pietarsaaren suomalainen seurakunta toteuttaa kynttilänpäivän jumalanpalveluksen, joka televisioidaan suorana lähetyksenä.

Haaste otettiin vastaan ja seurakunnan työntekijät, kuorot ja seurakuntalaiset toteuttavat tämän viikon sunnuntaina 5.2 sanajumalanpalvelukseen, jossa yhdistyvät kynttilänpäivä ja valtakunnallisen Yhteisvastuu-keräyksen avaus.

Jumalanpalvelusten lähettämisellä radiossa ja televisiossa on pitkät perinteet. Toiminta alkoi ensimmäisen radiojumalanpalveluksen myötä 12.9.1926, ensimmäinen uskonnollinen TV-ohjelma taas toteutettiin marraskuussa 1955.

TV-jumalanpalvelukset kiinnostavat laajasti, niitä seuraa "Suomen suurin seurakunta", keskimäärin 165.000 katsojaa (sekä kello 10 lähetys että tiistain uusinta), luterilaisia jumalanpalveluksia noin 176.000. Yhteensä tv-jumalanpalveluksia katsottiin noin 5,7 miljoonaa kertaa!

Koska sunnuntain lähetys on suora, toivotaan kirkkoon tultavan jo klo 9.30, että kaikki istuvat paikoillaan hyvissä ajoin ennen jumalanpalvelusta. Lähetys tulee tiistaina uusintana ja se on nähtävissä Yle Areenassa kuukauden ajan. Näin myös jumalanpalvelukseen osallistujilla on mahdollisuus katsoa lähetys jälkikäteen. Linkki YleAreenaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä

"Tällaisen suoran lähetyksen käsikirjoitus ja tehtävät on tarkistettu hyvissä ajoin. Suuri merkitys ja tehtävä on nyt seurakunnalla, että kirkonpenkit täyttyisivät. Haaste lähteekin nyt pietarsaarelaisille, lähtekää mukaan tekemään tulevan sunnuntain jumalanpalvelusta koko Suomelle. Tämä on meille hieno mahdollisuus."

**************************************************************************
Jumalanpalveluksen toimittamiseen osallistuvat: