Tiekirkot avoinna kesällä

tiekirkotlogovihrea-360x360_THUMB.png

Tiekirkot avoinna kesäreittien varrella

Julkaistu 05.06.2018

Tiekirkot Hangosta Utsjoelle avaavat jälleen ovensa matkailijoiden iloksi. Tiekirkkoihin voi pysähtyä taivaalliselle tauolle kesäkuusta aina koulujen alkuun asti. Aukioloajat vaihtelevat kirkoittain, mutta suositusaika on 10.6.–20.8.2018.

Kauniit kirkot ja huolella vaalitut kirkkoympäristöt tarjoavat levollisen vaihtoehdon muille taukopaikoille ja runsaasti katsottavaa ja koettavaa kulttuurinnälkäisille tai hetken hiljentymistä kaipaaville.

Ensimmäisten tiekirkkojen joukossa 90-luvun alussa ollut Utsjoen kirkko on tänä kesänä liittynyt uudelleen tiekirkkoketjuun, ja on pohjoisin tiekirkkomme. Kaikkiaan tiekirkkoja on tänä vuonna 266.

Kesällä 2018 osassa tiekirkoista muistellaan sadan vuoden takaisia tapahtumia erilaisten Muistovuosi 1918 -tilaisuuksien merkeissä. Monilta kirkkopihoilta saattaa löytyä myös vuoteen 1918 liittyviä hautoja tai muistomerkkejä.

Myös tiekirkkomateriaalit henkivät tänä kesänä menneiden vuosikymmenten tunnelmia. Hetkiä kirkkotieltä pitkin aaltoilevan heinäpellon laitaa tai kohtaamisia kivikirkon pihapiirissä on toteuttanut kuvittaja Petteri Mattila.

Kaikki tiekirkot on koottu tiekirkot.fi-verkkopalveluunLinkki avautuu uudessa välilehdessä, jonne on listattu myös kirkkojen aukioloajat. Sivuston Google-pohjainen kartta ja reittihaku neuvovat tarkan sijainnin ja ajo-ohjeet perille. Teiden varsilla avoimiin kirkkoihin johdattavat tutut Tiekirkko-liikennemerkit.

Lisätietoja:
Kehityspäällikkö Jari Kupiainen, p. 040 355 1614