Jumalanpalveluksiin pääsee taas

Kesäkuun alusta lähtien seurakuntalaiset voivat jälleen saapua kirkkoon jumalanpalveluksiin. Jumalanpalveluksiin ja muihin kirkollisiin tilaisuuksiin saa osallistua yli 50 henkeä, mutta turvavälit huomioidaan. Enimmäisosallistujamäärä on 500 henkeä, mutta pienissä kirkkotiloissa osallistujamäärää voidaan joutua rajoittamaan, jotta turvavälit saadaan pidettyä. Myös ehtoollisen vietto on mahdollista.

Pietarsaarenseudun seurakuntayhtymä on laskenut kaikille tiloilleen enimmäisosallistujamäärät turvallisuusohjeita noudattaen. Esimerkiksi Pietarsaaren kirkossa enimmäisosallistujamäärä on nyt 90, ja ehtoollista vietetettäessä 70. Pedersören kirkkoon voidaan enimmillään ottaa 180 ja Johanneksen kappeliin 30 henkeä.

Pietarsaaren suomalainen seurakunta järjestää ensimmäisen koronan aikaisen avoimen jumalanpalveluksensa sunnuntaina 7.6. sanajumalanpalveluksena. Seuraavana sunnuntaina on messu, jossa on ehtoollismahdollisuus.

Laulamisen vaikutukset koronaviruksen leviämiseen ovat puhuttaneet julkisuudessa. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat antaneet ohjeita laulamisesta jumalanpalveluksissa ja seurakunnan tilaisuuksissa.

Koronapandemian aikana on huolehdittava, että laulaminen on mahdollisimman turvallista. Virsien laulamisesta ei tarvitse luopua kokonaan, mutta piispat suosittelevat, että laulettavien virsien kestoa ja lukumäärää on hyvä harkita. Kuorolaulua sisätiloissa tulee välttää toistaiseksi.

Kaikissa kirkollisissa tilaisuuksissa noudatetaan viranomaisohjeita ja turvavälejä. Jumalanpalveluksiin pääsee taas, mutta jos on vähänkään oireinen, tulee jäädä kotiin.

2020-06-03 10:38:00.0