Pyhäinpäivä koronan varjossa

Marraskuussa, vuoden pimeimpään aikaan vietettävä pyhäinpäivä (aiemmin pyhäinmiestenpäivä) on Suomessa hiljainen ja harras päivä, jolloin omaiset vievät edesmenneiden läheistensä haudoille kynttilöitä, seppeleitä ja kukkia. Kuolleiden muistele­misen lisäksi pyhäinpäivä muistuttaa jälleennäkemisen toivosta.

Jumalanpalveluksissa muistetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleita seurakuntalaisia. Monissa seurakunnissa luetaan heidän nimensä ja heidän muistokseen sytytetään kynttilöitä. Pietarsaaren seurakunta järjestää pyhäinpäivän jumalanpalveluksen verkossa tässä osoitteessa.

Kirkoissa pyhäinpäivä on ollut viime vuosina neljänneksi tai viidenneksi suosituin kirkkovuoden pyhistä. Haudoilla käynti pyhäinpäivänä yleistyi Suomessa toisen maailmansodan jälkeen, ja tapa on hyvin suosittu myös Pietarsaaressa. Seurakunta jakaa tänä vuonna hautakynttilöitä omaisensa menettäneille Johannkesen kappelin edessä hautausmaalla lauantaina klo 16-17.30. Paikalla on silloin pastori Jenny Kärki.

Suomessa pyhäinpäivää vietetään 31.10. ja 6.11. välisenä lauantaina. Tänä vuonna pyhäinpäivä on 31.10.

Pyhäinpäivän juuret ulottuvat ensimmäisille kristillisille vuosisadoille. Uskonsa tähden kuolleiden kristittyjen muistopäiviä vietettiin heidän kuolinpäivinään. 300-luvulla ryhdyttiin viettämään erillisten muistopäivien lisäksi yhteistä kaikkien pyhien päivää. Nykyään pyhäinpäivässä yhdistyvät kaikkien pyhien päivä ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivä.

2020-10-30 11:22:00.0