Seurakuntaneuvosto

Seurakuntayhtymässä sen jokaisella seurakunnalla on oma seurakuntaneuvosto, joka johtaa seurakunnan toimintaa. Seurakuntaneuvoston jäsenet valitaan seurakuntavaaleissa.

Seurakuntaneuvosto päättää niiden varojen käytöstä, jotka seurakunnalle osoitetaan seurakuntayhtymän talousarviossa.

Pietarsaaren suomalaisen seurakunnan seurakuntaneuvostoon kuuluu 12 jäsentä. Puheenjohtajana toimii kirkkoherra ja sihteerinä seurakuntasihteeri.

Seurakuntaneuvostossa on tällä hetkellä kolmelta eri listalta: Seurakuntamme parhaaksi (SEPARI), Yhteinen Kirkkomme sekä Sosialidemokraatit ja sitoutumaton seurakuntaväki.

Seurakuntaneuvoston jäsenet 2023-2026

• Silvennoinen Pentti YHTkirkkomme
  • Koskela Kari SDP ja sit.
  • Hautamäki Pirkko SEPARI
  • Varila Antero YHTkirkkomme
  • Karhula Ritva SDP ja sit.
  • Torche Marjukka YHTkirkkomme
  • Huumarsalo Kenneth  SDP ja sit.
  • Isokoski Sauli SEPARI
  • Konttila Juha YHTkirkkomme
  • Tarvula Ari  SDP ja sit.
  • Koski Kaisa YHTkirkkomme
  • Suvanto Vesa  SDP ja sit.

Luottamushenkilöiden yhteystiedot

Seurakuntaneuvoston kokoukset

Pidetään yleensä seurakuntakeskuksen Filippos-kokoushuoneessa, jos toisin ei ilmoiteta.

Seuraavat kokoukset keväällä 2024:

ke 24.4. klo 17
ke 22.5. klo 17

Kokousten pöytäkirjat ja kuulutukset

Seurakuntaneuvoston kokousten pöytäkirjat ja kuulutukset sekä valitus- ja muutoksenteko-ohjeet löytyvät täältä

Yhteinen kirkkovaltuusto

Seurakuntayhtymän ylintä valtaa käyttää yhteinen kirkkovaltuusto. Se päättää yhtymän talouden päälinjoista ja esimerkiksi rakennushankkeista. Myös yhteisen kirkkovaltuuston jäsenet valitaan seurakuntavaaleilla.

Valitut luottamushenkilöt yhteiseen kirkkovaltuustoon 2023-2026

Pietarsaaren suomalaisen seurakunnan edustajat

• Koskela Kari
  • Silvennoinen Pentti
  • Hautamäki Pirkko
  • Karhula Ritva
  • Torche Marjukka
  • Huumarsalo Kenneth
  • Konttila Juha
  • Isokoski Sauli
  • Tarvula Ari

Kirkkovaltuusto on seurakunnan ylin päättäjä

Seurakunnilla on laaja toiminallinen ja taloudellinen itsenäisyys.

Seurakunnan ylin päättävä elin on kirkkovaltuusto, jonka seurakuntalaiset valitsevat seurakuntavaaleissa neljän vuoden välein. Kirkkovaltuusto johtaa seurakunnan toimintaa.

Kirkkovaltuusto valitsee kirkkoneuvoston, joka vastaa käytännön johtamisesta ja valmistelee asiat kirkkovaltuuston päätettäväksi.

Yhteinen kirkkovaltuusto on seurakuntayhtymän tärkein päätöksentekijä

Seurakuntayhtymä muodostuu useista seurakunnista. Yhtymiä on yleensä suurissa kaupungeissa. Yhtymän voivat muodostaa myös kahden tai useamman kunnan alueella olevat seurakunnat.

Seurakuntayhtymässä tärkeimmät päätökset tekee yhteinen kirkkovaltuusto. Valtuustossa on vaaleilla valittuja luottamushenkilöitä kaikista yhtymän seurakunnista. Yhteinen kirkkovaltuusto päättää yhtymän talousarviosta, kirkollisveron suuruudesta, rakennushankkeista ja suurimmista avustuksista. Kirkkovaltuusto jakaa seurakuntatyöhön käytettävät varat seurakuntien kesken.

Yhteinen kirkkoneuvosto johtaa seurakuntayhtymän toimintaa, hallintoa ja taloutta. Se valmistelee yhteisen kirkkovaltuuston kokoukset ja panee toimeen sen päätökset.

Jokaisessa yhtymän seurakunnassa on vaaleilla valittu seurakuntaneuvosto. Se johtaa seurakunnan toimintaa, edistää sen hengellistä elämää sekä päättää seurakunnalle myönnettyjen varojen käytöstä.