Historia

Vuonna 1691 voitiin vihkiä ensimmäinen kirkko Pietarsaaren kaupungissa. Kaupungin seurakunta oli tuolloin Pedersören alainen kappeliseurakunta. Ensimmäinen kirkko poltettiin isonvihan aikana vuonna 1714. Kirkon koristeet ja arvoesineet pelastettiin kuljettamalla ne turvaan Ruotsiin.

Nykyinen, vuonna 1731 valmistunut kirkko rakennettiin samalle paikalle kuin ensimmäinenkin. Rakennusmestari ja hyvin todennäköisesti myös ”arkkitehti” oli Johan Simonsson Knubb Vöyriltä.

Alttaritaulut ”Vapahtaja ristillä” ja ”Kallis ja pyhä ehtoollinen”on maalannut muotokuvamaalari Frans Gabriel Westerberg Tukholmassa vuonna 1784. Näiden alttaritaulujen yläpuolella on yläosa vanhasta alttaritaulusta, joka esittää Jeesuksen taivaaseen astumista. Tämä vanha alttaritaulu on luultavasti ollut jo vanhassa kirkossa. Puuseppä Magnus Holländer on tehnyt alttarin seinäkorokkeen vuonna 1774 ja saarnatuolin 1778.

Kirkkosalin arvokkaasta esineistöstä mainittakoon messinkikruunut, jotka ovat kaupungin porvareiden lahjoja 1690-luvulta seurakunnan ensimmäiseen kirkkoon sekä pormestari Nicklas Wendeliuksen vaimonsa ja perillistensä kanssa vuonna 1709 lahjoittama yli kolme metriä korkea seitsenhaarainen messinkinen kynttilänjalka. Kynttilänjalka oli aluksi kuorissa, suoraan Wendeliuksen perhehaudan yläpuolella. Paikka ei ollut kaikkien mieleen, joten 1700-luvun loppupuolella kynttilänjalka poistettiin. Kynttilänjalka palautettiin vanhalle paikalleen kolmenkymmenen vuoden ”karkotuksen” jälkeen, jonka aikana se oli ollut ruumisvaunuliiterissä. 1800-luvun lopulla kynttilänjalan koettiin jälleen haittaavan jumalanpalveluksen viettoa, joten se poistettiin uudelleen. Kynttilänjalan oltua jonkin aikaa Kansallismuseossa Helsingissä se palautettiin Pietarsaaren kirkkoon vuonna 1916. Kynttilänjalka on lajissaan Suomen suurin ja sitä verrataan usein Tukholman Suurkirkosta löytyvään kynttilänjalkaan, joka on peräisin 1400-luvulta.

Eteläristissä on votiivilaiva, jonka alkuperä on hieman epäselvä. Mitä todennäköisimmin se on tehty 1700-luvulla ja muistuttaa sen aikaisesta laaja-alaisesta laivanrakennustyöstä kaupungissamme.

Kirkon uruissa on 26 äänikertaa. Urut on rakentanut urkurakentamo Virtanen vuonna 1972.

Kirkkotarhassa sijaitseva pohjalaistyyppinen kellotapuli on vuodelta 1742. Kirkkotarhassa oleva kaupungin viiden porvarien itselleen rakennuttaman hautakappelin yhtenäinen rivi on valmistunut vuosien 1778-1786 välisenä aikana.

Pietarsaaren kirkkoa käyttävät sekä Pietarsaaren suomalainen että ruotsalainen seurakunta.