Vapaaehtoistyö

Diakoniavapaaehtoiset

Aikaansa ja osaamistaan yhteiseksi hyväksi antavat ihmiset mahdollistavat rikkaan seurakuntaelämän. Parhaimmillaan seurakunta on merkityksellisen toiminnan foorumi, jossa eri-ikäiset ja eri elämäntilanteissa elävät kokevat voivansa tehdä hyvää sekä olla osaavia, tarpeellisia ja arvostettuja toimijoita.

Diakoniavapaaehtoistyö perustuu vapaaehtoiseen lähimmäisen auttamiseen. Vapaaehtoistyö voi olla säännöllistä tai kertaluonteista. Vapaaehtoistyö sitoo sinua niin pitkäksi tai lyhyeksi aikaa kuin itse haluat. Vapaaehtoistyössä on erilaisia tehtäviä, joista sinulla on mahdollisuus valita oman elämäntilanteeseesi sopiva.

Vapaaehtoisena voit toimia esimerkiksi

• Yhteisvastuussa: lipaskerääjänä kaupassa, jakaa esitteitä postilaatikkoon, auttaa järjestelemään jaettava materiaali
  • Ystävänä toimiminen tarvitsevalle
  • Tehdä käsitöitä tarvitseville mm. sukkia, lapasia, kaulureita, säärystimiä jne.
  • Kahvituksissa avustaminen
  • Kirkossa avustaminen
  • Vauvansukkien kutominen kastetuille (katso ohje täältä)

Jos haluat auttaa diakoniatyön kautta vaikeuksissa olevia lähimmäisiämme, ota yhteyttä diakoniatyöntekijöihin.

Lahjoitukset diakonian hyväksi

Jos haluat tehdä tavara- tai rahalahjoituksen seurakunnan diakoniatyölle, voit tuoda lahjoituksesi seurakuntakansliaan sen aukioloaikoina eli ma, ti, to ja pe klo 9-14 ja ke klo 11-16.

Pietarsaaren seurakuntakeskus
Kädet, Pietarsaaren seurakuntakeskus

Diakoniapiiri

Diakoniapiiri kokoontuu noin joka toinen perjantai klo 13 seurakuntakeskuksessa.

Diakoniapiiri on toiminnallinen ryhmä, jossa keskustellaan, luetaan raamattua ja tehdään käsitöitä lahjoitettavaksi tarvitseville.

Diakoni
Ebba Brahen puistikko 2