Pedersören kirkko

040 310 0469 Vahtimestari

040 310 0430 Seurakuntakanslia

720

Kirkko on avoinna siinä ollessa toimintaa tai sopimuksen mukaan mutta muuten suljettu. Kirkkoon on mahdollista varata opastus. Vieressä sijaitseva seurakuntakoti ja hautausmaa tekee alueesta toimivan kokonaisuuden.

Kirkko sijaitsee Pietarsaaressa, Kirkkorannan kaupunginosassa. Kirkko on pääasiassa Pedersören seurakunnan mutta myös Pietarsaaren ruotsalaisen seurakunnan käytössä; lähinnä jumalanpalveluksia, kirkollisia toimituksia ja konsertteja varten. Kivikirkko on yksi Pohjanmaan vanhimmista keskiaikaisista kirkoista. Kirkonrakentaja Jakob Rijfin johdolla aloitettin sen ristikirkoksi muuttaminen vuonna 1787. Kirkko vaurioitui pahoin tulipalossa heinäkuussa 1985 mutta korjattiin ja otettiin uudelleen käyttöön ensimmäisenä adventtina 1986. Kirkkko on korjauksen jäljiltä edelleen hyvässä kunnossa. Lisää kirkon jännittävästä historiasta voit lukea täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kirkosta löytyy neljä sisäänkäyntiä, yksi jokaisesta sakarasta. Pääsisäänkäynti jykevine pilaireinen sijaitsee koilliseen päin.

Soittimet
Urut ja flyygeli.

Laitteisto
Kirkosta löytyy induktiosilmukka ja äänilaitteisto, joten äänittäminen on kirkossa mahdollista. Kirkossa on myös mahdollista kuunnella kirkon historiaa nauhoitettuna usealla eri kielellä. Nettiradion välityksellä on mahdollista seurata kirkossa pidettäviä jumalanpalveluksia. Kirkon penkeiltä löytyy istuintyynyt.

Tila
Tila on hyväksytty 720 henkilölle. Pdf-mallinen pohjapiirros löytyy tästä:

Pohjapiirros 1. kerrosLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Pohjapiirros 2. kerros

Asemakaava

Inva
Invapaikoitus löytyy kellotapulin edestä kirkonmuurin ulkopuolelta. Myös Kirkkorannan seurakuntakodin edestä löytyy invapaikoitus. Kellotapulinpuoleisessa sisäänkäynnissä on invaramppi. Kirkosta ei invavessaa löydy mutta seurakuntakodin hautausmaan puoleisessa kulmassa on invavessa omalla sisäänkäynnillä. Se on auki päivittäin klo 8-22.

Paikoitus
Paikoitusalueita löytyy kirkon pohjois- ja koillispuolelta. Myös Kirkkorannan seurakuntakodin, Mininuorisotuvan ja Missionsstuganin vierestä löytyy paikoitusalueita joita voidaan käyttää.

Vessa
Sakastista löytyy vessa jota tarvittaessa voidaan käyttää. Kirkkorannan seurakuntakodin hautausmaan puoleisesta kulmasta löytyy vessa omalla sisäänkäynnillä joka on avoinna päivittäin klo 8-22.

Pääsy
Jos seurakunta yksin järjestää tilaisuuden, ei pääsymaksua peritä. Ajatuksena on, että kaikilla olisi mahdollisuus osallistua. Vapaaehtoinen kolehti voidaan kerätä.

Jos muu kuin seurakunta on pääjärjestäjä ja seurakunta on kanssajärjestäjänä, voidaan ohjelmalehteä myydä sisäänkäynneillä. Ohjelmalehden osto ei ole pakollista eikä myynti saa antaa sellaista vaikutelmaa. Vaihtoehtoisesti kerätään vapaaehtoinen pääsymaksu.

Jos joku on vuokrannut koko kirkon tilaisuutta varten on mahdollista periä pääsymaksu. Silloin seurakunta ei ole kanssajärjestäjä.

Kirkon vuokraaminen
Kirkon jäseniltä ei peritä vuokraa vihkimisistä, kasteista tai siunauksista. Kirkko on mahdollista vuokrata ellei tapahtuma ole ristiriidassa kristillisen uskon kanssa, sekä huomioiden, että tilaa käytetään jumalanpalvelukseen ja rukoukseen. Käytännöllisistä syistä kirkkoa ei vuokrata mikäli se vaatisi suuria tilapäisiä rakennuksia kuten katsomoa, kuororappuja y.m. Seurakuntaneuvosto ja kirkkoherra päättävät milloin kirkkoa on mahdollista vuokrata. Vuokramaksuista päätetään seurakuntayhtymässä yhteisesti. Vuokrahintoja voi katsoa lähemmin tästä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Pysäköinti Pysäköinti