Seurakunnan diakoniatyö

Elämän eri asioissa ja kysymyksissä voit luottamuksellisesti kääntyä diakoniatyöntekijän puoleen. Yhdessä keskustellen voimme löytää uusia mahdollisuuksia tilanteeseesi.

Diakonia on hengellistä, henkistä, aineellista ja ruumiillista apua, ja se kohdistuu erityisesti niihin, joiden hätä on suurin ja joita kukaan muu ei auta. Diakoniatyötä tekevät työntekijöiden lisäksi vapaaehtoiset seurakuntalaiset.

Diakoni ovat tavoitettavissa ajanvarauksella. Varaa aika ja tule käymään. Taloudellisissa huolissa ota yhteyttä maanantaisin tai torstaisin klo 9-11 p. 040 3100 435.
Loma-aikoina diakonia on kiinni.

Ongelmia ihmissuhteissa

Kirkon perheneuvonta tarjoaa sielunhoidollista ja terapeuttista keskusteluapua parisuhteen ja perheen kysymyksissä sekä elämän kriisitilanteissa.

Asioista puhuminen elämän vaikeissa tilanteissa auttaa. Luottamuksellinen keskustelu helpottaa omien ratkaisujen löytämisessä. Pietarsaaren alueen Perheasiain Neuvottelukeskus tarjoaa keskusteluapua

• parisuhdekysymyksissä
  • perheongelmissa
  • ihmiseksi kasvamisen kivuissa
  • sukupolvien väisissä ristiriidoissa
  • seksuaali- ja yhteiselämän vaikeuksissa
  • kriisissä ja surussa

Ajanvarauksen voit tehdä

• puhelimitse 040 3100 485 (vaihde) varmemmin ma - ke klo 9-12
  • sähköpostitse: pietarsaari.perheneuvonta@evl.fi

Isokatu 14 C 4. krs Pietarsaaressa (Pietarsaaren Työterveyskeskuksen yläpuolella)

Käynnit ovat maksuttomia.

Meillä on vaitiolovelvollisuus.

Diakonia

Kirkon keskusteluapu

Elämässä tulee usein eteen sellaista, mitä ei ole osattu odottaa: sairautta, taloudellisia vaikeuksia, työttömyyttä tai sen uhkaa tai ihmissuhdehuolia. Tulevaisuus voi pelottaa monista syistä.

Jollakin voi olla tarve puhua myös hengellisistä tai elämänkatsomuksellisista asioista.

- Jos haluat keskustella, älä jää yksin, vaan ota rohkeasti yhteyttä.

- Yksi kirkon tärkeimpiä tehtäviä on auttaa ja tukea vaikeuksien keskellä sekä käytännöllisissä asioissa että henkisessä selviämisessä.

Evankelisluterilaisen kirkon Palveleva puhelin on toiminut jo vuodesta 1964, Palveleva netti vuodesta 2005.

Päivystäjät ovat kirkon vaitiolovelvollisia, koulutettuja vapaaehtoisia sekä työntekijöitä, jotka vastaavat nimettöminä.

Kaikki keskusteluavun valtakunnalliset palvelut ovat käytettävissä suomeksi ja ruotsiksi.

Kirkon keskusteluavun muotoihin voi ottaa yhteyttä puhelimitse nimettömänä ja netissä nimimerkillä.

Palveleva puhelinLinkki avautuu uudessa välilehdessä 0400 22 11 80  päivystää joka ilta klo 18-24.

Puhelusta operaattori veloittaa oman operaattorin mukaisen matkapuhelin- tai paikallisverkkomaksun.

Palveleva nettiLinkki avautuu uudessa välilehdessä vastaa viestiin päivän, parin kuluessa. Kirjaudu verkkoon osoitteessa www.verkkoauttaminen.fi/palvelevanetti

Palvelevassa chatissäLinkki avautuu uudessa välilehdessä keskustelut ovat kahdenkeskisiä. Yhteydenottaja näkyy päivystäjälle nimettömänä. Chat päivystää arkisin klo 12–20. Keskusteluikkuna on avoinna, kun päivystäjä on paikalla.

Chatin käyttö ei vaadi Facebook-kirjautumista. Chat on tietoturvallinen, eikä se tallennu Facebookiin.

Palveleva kirje on kirkon keskusteluavun uusin palvelu. Se on niistä ainoa, joissa vastauksen saaminen edellyttää omien yhteystietojen antamista. Kirjoittajan nimi jä kuitenkin vain työntekijän tietoon.

Kirjepalvelu voi olla avuksi etenkin niille, joilla ei ole varaa soittaa tai joilta netin käyttö syystä tai toisesta ei onnistu.

Kirjeen voi lähettää osoitteeseen Palveleva kirje, PL 210, 00131 Helsinki, ja liittää mukaan nimi- ja osoitetiedot vastausta varten.