Kodin siunaaminen

Koti on levon ja kasvun paikka, yhdessäolon ja oman tilan paikka. Kirkollisiin toimituksiin kuuluu myös kodin siunaaminen. Kyseessä on rukoushetki, jossa pyydetään siunausta kodille ja sen asukkaille.Siinä ei siunata vain seiniä ja uusia tiloja, vaan ennen kaikkea kodin ihmiset ja heidän elämänsä. Siunauksen pyytäminen on hyvän toivomista perheen elämään.

Kodin siunaamisen rukoushetken voi toteuttaa monella tavalla. Kodin siunaaminen liittyy usein tupaantuliaisiin ja uuden kodin valmistumiseen. Mukaan voi kutsua sukulaisia, ystäviä sekä uusia ja entisiä naapureita. Siunaamisen voi myös yhdistää kotona vietettävään lapsen kastetilaisuuteen, avioliittoon vihkimisen yhteyteen tai muuhun juhlaan.

Kodin siunaamisen rukoushetken kuuluu siunauksen lisäksi rukousta, raamatunlukua ja laulua.

Koti siunataan useimmiten muuton jälkeen tai ensimmäistä yhteistä kotia perustettaessa. Myös vapaa-ajan asuntoja tai muita tiloja voidaan siunata.

Kodin siunaamisen voi varata suoraan haluamaltaan papilta tai seurakuntakansliasta.