Seurakunta lyhyesti

Pietarsaaren suomalainen seurakunta on yksi Suomen nuorimmista seurakunnista. Se on perustettu vuonna 1963.

Seurakunta on ainoa suomenkielinen Pietarsaarenseudun seurakuntayhtymän kolmesta seurakunnasta. Muut seurakunnat ovat Pietarsaaren ruotsalainen ja Pedersören seurakunta. Seurakuntayhtymä hoitaa seurakuntien tukipalvelut kuten kiinteistöhuollon.

Jäseniä suomalaisessa seurakunnassa on noin 4500. Työntekijöitä on yhdeksän: 2 pappia, diakoni, kanttori, 2 nuorisotyöntekijää (joista toinen myös lähestystyön vastaava), 2 lastenohjaajaa (joista yksi vastaava) ja seurakuntasihteeri.

Seurakunnan strategia

Pietarsaaren suomalaisen seurakunnan strategia linjaa seurakunnan ja sen työntekijöiden arkista työtä ja luottamushenkilöiden päätöksentekoa. Strategian pohjalta laadimme toiminta- ja taloussuunnitelman, joka konkretisoi strategiassa tekemiämme valintoja.

Pietarsaaren suomalaisen seurakunnan strategia Ovet auki elämään löytyy täältä

Toiminta-ajatus

Pietarsaaren suomalainen seurakunta toimii ensisijaisesti alueensa suomenkielisten parissa heidän äidinkielellään.

Olemme luterilainen seurakunta, kastettujen yhteisö, joka elää evankeliumista ja sakramenteista.

Toiminta pohjautuu kaste- ja lähetyskäskyyn. Ihmisarvon, kymmenen käskyn ja rakkauden kaksoiskäskyn perustalta seurakuntamme kutsuu ihmistä uskon lupausten omistamiseen ja tukee hänen elämistään kristittynä koko elämänkaaren ajan; arjessa ja juhlassa.

Toimimme avoimesti, aktiivisesti ja rakentavasti Kolmiyhteiseen Jumalaan turvaten.