Seurakunta kuuluu jatkossa Pohjanmaan rovastikuntaan

Tuomiokapituli perusti uudet, vuoden 2022 alussa toimintansa aloittavat rovastikunnat ja nimitti niihin lääninrovastit kaudelle 1.1.2022–31.12.2025.

Lapuan hiippakunnassa on vastaisuudessa viisi rovastikuntaa. Pohjanmaan maakunnan enemmistöltään suomenkieliset seurakunnat kuuluvat Pohjanmaan rovastikuntaan. Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen seurakunnat jakaantuvat puolestaan kummankin maakunnan sisällä kahteen rovastikuntaan.

Lapuan hiippakunnan tuomiorovastikuntaan kuuluvat Lapuan tuomiokirkkoseurakunta sekä Alajärven, Alavuden, Evijärven, Kauhavan, Kuortaneen, Lappajärven, Soinin, Vimpelin ja Ähtärin seurakunnat. Lääninrovastina toimii Alajärven seurakunnan kirkkoherra Ari Auranen.

Etelä-Pohjanmaan rovastikuntaan kuuluvat Ilmajoen, Isojoen, Isonkyrön, Karijoen, Kauhajoen, Kurikan, Seinäjoen ja Teuvan seurakunnat. Lääninrovastina toimii Kurikan seurakunnan kirkkoherra Heikki Sariola.

Pohjanmaan rovastikuntaan kuuluvat Kaskisten, Laihian ja Vähänkyrön seurakunnat sekä Kristiinankaupungin, Mustasaaren, Pietarsaaren ja Vaasan suomalaiset seurakunnat. Lääninrovastina toimii Vähänkyrön seurakunnan kirkkoherra Petri Hautala.

Eteläisen Keski-Suomen rovastikuntaan kuuluvat Joutsan, Jyväskylän, Jämsän, Keuruun, Muuramen, Petäjäveden, Toivakan ja Uuraisten seurakunnat. Lääninrovastina toimii Jyväskylän seurakunnan kirkkoherra Arto Viitala.

Pohjoisen Keski-Suomen rovastikuntaan kuuluvat Hankasalmen, Kinnulan, Laukaan, Pihtiputaan, Saarijärven, Viitasaaren ja Äänekosken seurakunnat. Lääninrovastina toimii Saarijärven seurakunnan kirkkoherra Jarmo Autonen.

Rovastikunnat ovat seurakuntien hallinnollisia ja toiminnallisia yhteistyöalueita. Lääninrovastin tehtävänä on edistää kirkon työtä rovastikunnassa sekä avustaa piispaa ja tuomiokapitulia näiden tehtävissä omalla alueellaan.

2021-11-18 10:20:00.0